Jak to działa

Od 1 listopada obowiązuje przepis o obowiązkowym wyposażeniu każdego nowego samochodu w czujniki ciśnienia powietrza w ogumieniu TPMS (ang Tire Pressure Monitoring System). Czujniki TPMS nie są jednak żadną nowością, ale wiele osób nie wie czym są i jaki mają wpływ na eksploatację naszego auta.

Systemy monitorujące ciśnienie w samochodzie można podzielić na dwa rodzaje ze względu na zasadę działania: bezpośrednie i pośrednie. Cała różnica polega na tym, że systemy pośrednie w rzeczywistości nie mają aż tak wiele wspólnego z ciśnieniem w oponach i właściwie nie są żadnym systemem, lecz jedną z funkcji układu ABS i ESP. Istota działania systemu bezpośredniego TPMS polega na informowaniu kierowcy w czasie rzeczywistym o faktycznym ciśnieniu w każdym z kół naszego samochodu. Systemy te pracują w oparciu o wykorzystanie czujników ciśnienia znajdujących się w każdym z kół oraz rozwiązań umożliwiających przesyłanie informacji z wnętrza opony do podzespołu pojazdu odpowiedzialnego za gromadzenie danych. System pośredni jest właściwie tylko imitacją systemu TPMS. Układy ABS i ESP na bieżąco dostają informacje od własnych czujników o liczbie obrotów poszczególnych kół. Wiadomo, że im wyższe ciśnienie tym realna średnica koła jest większa i na odwrót. Pośredni system TPMS odczytuje te informacje, przelicza obroty kół i jeśli po pewnym czasie wykryje różnicę, przekazuje tę informację kierowcy w postaci kontrolki nieprawidłowego ciśnienia w którymś z kół. Oba systemy posiadają swoje wady i zalety. Użytkowanie systemu TPMS bezpośredniego wiąże się z koniecznością każdorazowego informowania wulkanizatora o obecności systemu. Zaletą tego rozwiązania jest duża dokładność kontroli ciśnienia w każdym z kół. Informacje o ciśnieniu kierowca otrzymuje na bieżąco, a więc w ten sposób może zapobiec większemu spalaniu paliwa w swoim aucie i szybszemu zużyciu opon. Dzięki temu opona będzie dłużej użytkowana, a emisja CO? będzie mniejsza.
System pośredni TPMS jest tańszy w realizacji niż system bezpośredni. Wadą jest konieczność ręcznego resetowania ustawień (przy każdej zmianie opon lub dopompowywaniu). Kierowca alarmowany jest o spadku ciśnienia dopiero, gdy wyniesie ono 20% w stosunku do ciśnienia bazowego.

Ponieważ obowiązek systemu TPMS został wprowadzony w USA zdecydowanie wcześniej, rynek ten dysponuje już pierwszymi badaniami podsumowującymi. Wykazują one, że liczba wypadków od czasu wprowadzenia TPMS zmniejszyła się. Zebrane dane pokazują również pozytywny wpływ systemów TPMS na zużycie opon szególnie w autach o większej średnicy opon oraz na zużycie paliwa. 

TPMS-info.pl
Toruń. ul. M.Skodowskiej-Curie 101
tel. 601 64 02 18, tpms@tpms-info.pl